Wydruk pochodzi ze strony: http://www.janusz-zemke.pl/aktualnosci/_news/1/0/4391/strasburg__j__zemke_o_pol.html

Strasburg. J. Zemke o polityce zagranicznej, bezpieczeństwa i obrony

14.12.2017  Podczas posiedzenia plenarnego Parlamentu Europejskiego w Strasburgu w dniach 11-14 grudnia br. poseł Janusz Zemke wypowiedział się w następujących kwestiach.

Wspólna debata - Europejska polityka zagraniczna, bezpieczeństwa i obrony

Zabierając głos w debacie plenarnej PE na temat europejskiej polityki zagranicznej, w tym polityki bezpieczeństwa i obrony, J. Zemke podkreślił, że z zasady były to oceny ostrożne i krytyczne. Możliwość reakcji UE nie odpowiadała bowiem skali rosnących zadań i ich skomplikowaniu. Wreszcie w tym roku można stwierdzić, że jest szansa na przezwyciężenie tej niemocy, na rzeczywistą silniejszą europejską współpracę w obszarze bezpieczeństwa i obrony. Potwierdza to ustanowienie stałej współpracy strukturalnej PESCO.

Zdaniem J. Zemke, szczególnie ważna i perspektywiczna może być współpraca w obszarze prac badawczo-rozwojowych i wdrożenie nowych technologii.

Dzisiaj mamy dwa problemy, zbyt niskie nakłady na obronność i rozproszenie wysiłków. Łączne wydatki 28 państw UE na obronność sięgają 40 proc. budżetu obronnego USA. Z efektywnością wydatków jest jeszcze gorzej. Wydając 40 proc. – państwa członkowskie osiągają razem zaledwie 15 proc. zdolności obronnych USA.

Tendencję tę może i musi przełamać stała współpraca strukturalna państw Unii. Może dać ona Europie większą autonomię obronną i lepsze zdolności do zapewnienia własnego bezpieczeństwa.

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS): kontynuowanie obecnego ograniczenia zakresu działalności lotniczej i przygotowanie do wdrożenia globalnego środka rynkowego od 2021 r.

J. Zemke poparł sprawozdanie przedłożone przez Komisję Transportu i Turystyki PE, której jest członkiem. Zwrócił jednocześnie uwagę na następujące fakty.

W 2008 roku UE podjęła próbę uregulowania handlu uprawnień do emisji lotniczych. Niestety, osłabiło to poważnie europejski przemysł lotniczy i jego konkurencyjność na światowym rynku. Dlatego też, zdaniem posła, trzeba odstąpić od rozwiązań formalno-prawnych na rzecz innych działań, które zmniejszą emisję gazów cieplarnianych, w tym lotniczych. Szczególnie istotne wydaje się wsparcie inwestycji, które ograniczałyby zużycie paliwa przez nowoczesne samoloty oraz poszukiwanie alternatywnych paliw. Inwestycje zatem muszą silnie wspierać postęp technologiczny w przemyśle lotniczym i kosmicznym.

Ten postęp jest nie tylko możliwy, ale dokonuje się w praktyce. Potwierdza to fakt, że produkowane obecnie w Europie samoloty zapewniają o 80 proc. wyższą wydajność (na pasażera na kilometr) – w stosunku do lat 60. Ponieważ sprawozdanie zmierza w kierunku silnego wspierania postępu technologicznego, produkcji nowej generacji samolotów i silników – z przekonaniem je wsparłem.

Marek Tomczyk
Strasburg, 14 grudnia 2017 r.