Janusz Zemke
Pobierz Adobe Flash Player by odtworzyć animację.
Pobierz Adobe Flash Player by odtworzyć animację.

Uważam, że...

Trzeba utworzyć fundusz obronny Unii Europejskiej

– Unia Europejska, słusznie zajmuje się coraz częściej kwestią swojej obrony i bezpieczeństwa. Chcę w tym kontekście zwrócić uwagę na narastający problem.

Suma budżetów obronnych wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej stanowi około 50 % budżetu obronnego USA. W Europie wydajemy na obronę 1,3 % unijnego PKB, gdy USA około 4 %.

Problem nie polega jednak tylko na zbyt niskich budżetach obronnych, lecz także na bardzo słabej efektywności ich wykorzystania. Wydając 50 % budżetu USA, Europa dysponuje jedynie 15 % zdolności bojowych armii Stanów Zjednoczonych.

Fatalna sytuacja dotyczy zwłaszcza badań nad nowymi technologiami wojskowymi i wdrażaniem nowych technologii.

Za celowe uważam zatem stworzenie w budżecie Unii specjalnego funduszu obronnego, który w skali roku przeznaczałby 500 mln euro na badania i 500 mln euro na wdrażanie nowych technologii. Powinno to poprawić wojskowe zdolności europejskie w sferze rozpoznania, produkcji wojskowych dronów, uzyskania zdolności do tankowania w powietrzu i innych nowych generacji uzbrojenia.

Janusz Zemke

Strasburg,

6 lipca 2017 r.

Czytaj całość »

GALERIA STAŻYSTÓW POSŁA J. ZEMKE

Obraz 623

Polska Prezydencja w Radzie UE

1 stycznia 2012 r. po raz siódmy w historii prezydencję w Radzie Unii Europejskiej przejęła DANIA. Tym samym zakończyło się, sprawowane od 1 lipca 2011 roku polskie przewodnictwo w Radzie Unii Europejskiej.

Czytaj całość »

Pobierz Adobe Flash Player by odtworzyć animację.

W UNII EUROPEJSKIEJ

* W UE na jednego emeryta pracuje teraz czterech Europejczyków. W 2020 r. będzie ich pięciu, a w 2060 r. tylko dwoje.

* Średni wiek przejścia na emeryturę w 2010 r. to 61,4 lata.

* Przewidywana dziś długość życia mężczyzn to 76 lat, kobiet - 82. W 2060 r. będzie to już 84 lata dla mężczyzn i 89 lat dla kobiet.

* Odsetek liczby osób pracujących w porównaniu do liczby osób powyżej 75 roku życia wzrośnie z 25,4 proc. dziś do 53,5 proc. w 2060 r.

* W 2060 r. wydatki publiczne związane ze starzejącym się społeczeństwem będą wynosić już 4,75 proc. PKB, a wydatki związane z emeryturami 2,4 proc. PKB.

Czytaj całość »

GALERIE FOTO

Obraz 4455

Internauci piszą...

Czy ZER wydaje decyzje o obniżeniu świadczeń bez ustawowego upoważnienia?

Panie Pośle,
przesyłam do wykorzystania interesujący komentarz jednego z forumowiczów IFP, dotyczący odwołań i decyzji ZER.

"(...) Właśnie kilka dni z kolei piszę już odwołanie od decyzji ZER, bazując na niedoskonałych wzorach odwołań, modyfikuję je po swojemu.
Na stronie ,,Policjanci wyklęci " na Facebooku znalazłem taką informację: "(...) Zieliński w TV Nowa: to nie politycy zabierają emerytury, to URZĘDNICY..., to ZER". Na początku się wkurzyłem, ale potem wczytałem się w tekst ustawy "nowelizującej" z 16.12.2016 r. i muszę przyznać, że Zieliński ma rację. ZER decyzje o ponownym ustaleniu wysokości emerytury lub renty wydaje bezprawnie.
O odszkodowania będziemy mogli skarżyć urzędników ZER, którzy się podpisali pod decyzjami, a nie Skarb Państwa, bo ci urzędnicy wydają decyzje z naruszeniem prawa i będą odpowiadali swoim majątkiem. Politycy sprytnie napisali ustawę z 16.12.2016 r., aby nie odpowiadać finansowo i prawnie.

Dla odwołujących się – poniżej do wykorzystania to, co w tym temacie napisałem w odwołaniu:

[b], brak podstaw prawnych stanowiących podstawę wydania obydwu zaskarżonych decyzji, tj. w decyzji o ponownym ustaleniu wysokości emerytury podano art. 15c ,"ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji…”, a w decyzji o ponownym ustaleniu wysokości renty inwalidzkiej art. 22a "ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji…”, artykuły te (15c i 22a) wskazują sposób wyliczenia wysokości emerytury i renty, lecz nie upoważniają organu (ZER) do zmiany wysokości świadczeń. Powtórną decyzję w sprawie zakończonej już prawomocną decyzją, organ emerytalny – tutaj ZER MSW – może wydać tylko w ściśle określonych w okolicznościach na podstawie art. 33 "ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji…”, decyzje ww. zostały więc wydane bez podstawy prawnej.
Art. 2 ust. 1 nowelizacji ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym z 16 grudnia 2016 r. upoważnia Organ emerytalny (ZER MSW) tylko do wszczęcia z urzędu postępowania w przedmiocie ponownego ustalenia wysokości świadczeń, lecz ,,ustawa nowelizująca” nie upoważnia Organu do wydania decyzji o ponownym ustaleniu wysokości emerytury.

"Ustawa nowelizująca” upoważnia Organ tylko do wydania decyzji ustalającej prawo do świadczeń (czyli decyzji wydawanych po raz pierwszy w stosunku do emeryta po przejściu na emeryturę) i tylko od decyzji ustalającej prawo do świadczeń przysługuje odwołanie do właściwego sądu, jak wynika z art. 2 ust. 3 "ustawy nowelizującej”.

Nie przysługuje wg "ustawy nowelizującej” prawo do odwołania do sądu od decyzji o ponownym ustaleniu wysokości emerytury, czyli "ustawa nowelizująca” nie przewiduje wydawania takich decyzji, w przeciwnym przypadku byłoby to złamanie konstytucyjnych i europejskich praw obywateli do sądu.

"Ustawa nowelizująca” nie przewiduje więc prawa do zmiany wysokości emerytur, co do których wydano wcześniej prawomocne decyzje. A daje tylko prawo do ustalania wysokości emerytur i rent w wysokości określonej w art. 15c, 22a, 24a "ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji…”, w stosunku do osób niemających ustalonego prawa do świadczeń w dniu wejścia w życie "ustawy nowelizującej” , czyli zasada niedziałania prawa wstecz została by zachowana."

Zastanawiam się nad złożeniem zawiadomienia do prokuratury z art. 231 kk na urzędników i dyrektora ZER. Związki zawodowe i FSSM, SEiRP powinni coś z tym zrobić.

Pozdrawiam wyklętych i walczących."

(dane adresowe do wiadomości posła J. Zemke), 22 lipca 2017 r.

***

Czytaj całość »

Kurs obsługi komputera

Obraz 2790

EUROPEJSKIE DROGI – radio Pomorza i Kujaw

Polecamy Państwu wysłuchanie audycji Wojciecha Sobocińskiego pt. "Europejskie drogi", które cyklicznie nadawane są w środy o 12,15 na antenie Polskiego Radia Pomorza i Kujaw. 

 

Czytaj całość »

Licznik odwiedzin

8101836
Obecnie stronę przegląda
44 użytkownik(-ów)
  • RSS RSS: Aktualności
  • RSS RSS: Komunikaty
  • UWAGA adresaci decyzji ZER MSWiA: Odwołanie MUSI być złożone w ciągu 30 dni! Wzory odwołań do Sądu Okręgowego w Warszawie znajdują się tutaj: http://www.janusz-zemke.pl/_poradnik/_news/18/2/4098/wzory_odwolan_do_wlasciwe.html lub na stronie Federacji SSM: https://www.fssm.pl/wzory-odwolan-od-decyzji-zer

Sonda

Jak PE powinien wpływać na przyszłość Europy?

Komentarz na gorąco...

Jest memorandum i co dalej?

– Niedawno komentowałem zapowiedź ministra Macierewicza, że Patrioty będą jeszcze w tym roku na wyposażeniu polskiej armii. Byłem przekonany od początku, że jest to sprawa nierealna.

Faktem jest, że priorytetem w modernizacji polskiej armii jest zakup systemów obrony powietrznej. Każde zagrożenie zaczyna się bowiem z powietrza, by zniszczyć wpierw centra i systemy dowodzenia. Sami nie jesteśmy w stanie wyprodukować będących przedmiotem przetargu MON mobilnych wyrzutni rakiet krótkiego i średniego zasięgu.

Mimo że mamy pieniądze na zakup, to problem polegał na tym, że Amerykanie nie chcieli nam sprzedać Patriotów wraz z najnowocześniejszą technologią. Wolą sprzedawać sprzęt starszy. Polski warunek, by łączyć sprzedaż z technologią jest słuszny, ale trudno osiągalny. Sprawa zakupu baterii Patriotów jest przedmiotem rozmów polsko-amerykańskich co najmniej od 2015 r., jeszcze za koalicji PO-PSL.

Podczas wizyty prezydenta USA Donalda Trumpa w Polsce odtrąbiono sukces MON w postaci podpisanego memorandum, czyli porozumienia określającego tzw. mapę drogową etapowego zakupu systemu Patriot.

Memorandum potwierdza, że Polska chce kupić system obrony kraju w Stanach Zjednoczonych. Zastanawiam się jednak, kiedy będziemy mogli kupić ten system, a jeszcze ważniejsza jest kwestia ceny.

Powinniśmy prowadzić negocjacje równolegle z USA i Europą, a na koniec podjąć decyzję na podstawie techniki, ceny i offsetu. Uważam za bardzo ryzykowny sposób wyboru producenta. Jeśli systemu wartego kilkadziesiąt miliardów złotych nie kupujemy w procedurach przetargowych, a sprzedający wie, że kupujemy wyłącznie u niego, to się z zasady kończy wyższą ceną. Obawiam się, że zapłacimy więcej niż 30 mld zł.

Warto zauważyć, że mowa jest o dwóch bateriach, tymczasem, by uruchomić system Wisła, potrzebnych jest ich osiem. Memorandum jest, system obrony powietrznej kraju może być za ładnych kilka lat.

Janusz Zemke

Bruksela,
7 lipca 2017 r.

***

Czytaj całość »

GALERIA LAUREATÓW KONKURSÓW

Obraz 1254

FUNDACJA im. JERZEGO SZMAJDZIŃSKIEGO

Obraz 1324

Strona Komisji Europejskiej po polsku

* Funkcjonuje specjalna strona internetowa Komisji Europejskiej w języku polskim. Zapraszamy do korzystania z jej treści TUTAJ

Staże i wizyty naukowe
w Parlamencie Europejskim

Pragnąc wnieść swój wkład w rozwój edukacji europejskiej i szkolenie zawodowe oraz umożliwić obywatelom poznanie zasad funkcjonowania instytucji, Parlament Europejski oferuje różne rodzaje staży i „wizyt naukowych” w Sekretariacie Generalnym PE oraz w innych instytucjach europejskich.

Czytaj całość »

Kalendarz

24 Lipca 2017
Poniedziałek
Imieniny obchodzą: Kinga, Krystyna i Antoni
Do końca roku zostało
160 dni.

Ostatnia aktualizacja

0

Aktualności

Wersja PDF Powiadom znajomego Drukuj

„Gazeta Pomorska”: Dwa budżety unijne, dwie prędkości rozwoju

25.04.2017  W dzisiejszym wydaniu „Gazety Pomorskiej” ukazał się wywiad z posłem Januszem Zemke. Redaktor Jacek Deptuła rozmawiał o zagrożeniach, wynikających z możliwości przyjęcia dwóch budżetów Unii Europejskiej.

Komisja Europejska ma już niebawem przedstawić pomysł na dwa budżety unijne dla krajów ze strefy euro i pozostałych. Janusz Zemke twierdzi, że na razie europosłowie nie mają sformalizowanego stanowiska w tej sprawie. Trzeba jednak pamiętać, że dotyczy to już następnego budżetu na lata 2021–2028.

Jest na razie raport dwojga przedstawicieli największych ugrupowań politycznych w Parlamencie Europejskim – chadeka Niemca Reimera Boege i socjalistki z Francji Pervenche Beres, sugerujący dwa budżety UE.

Z punktu widzenia Polski byłoby to złe rozwiązanie – twierdzi Janusz Zemke. Ponadto nie wiemy, czy rozliczenie obecnego budżetu będzie zawierało jakieś korekty związane z Brexitem. W budżecie zabraknie dużych kwot wpłacanych dotąd przez Wielką Brytanię, a ta w negocjacjach będzie też chciała ograniczenia swego udziału w obecnym budżecie do 2020 r. Wiele krajów w oparciu o ten budżet rozpoczęło kosztowne inwestycje i nie miałoby szans ich dokończyć.

Czy czeka nas konflikt brytyjsko-unijny – dopytywał redaktor Deptuła. – Będzie to kolosalny przedmiot sporu, bo dotyczy ogromnych pieniędzy – odpowiadał poseł.

Wpływ na kształtowanie się budżetu będą miały wybory we Francji. Zwycięstwo Emmanuela Macrona oznaczać może współpracę z Niemcami i wspólne unijne koncepcje, natomiast Marine Le Pen – dążenie do wyjścia Francji z UE.

Janusz Zemke wyraził nadzieję, że do tego jednak nie dojdzie, a Niemcy i Francja będą twardo negocjować z Wielką Brytanią.

Innym zagrożeniem jest praca nad podwójnym budżetem. Polska, Czechy, Rumunia, Chorwacja, Węgry i Bułgaria najpewniej na tym stracą. Nikt obecnie nie zna metody jak go opracowywać, więc będzie to polem kolejnego sporu.

Na jesieni odbędą się wybory w Niemczech, dlatego poseł nie sądzi, by sprawa dwóch budżetów była rozpatrywana jeszcze w tym roku.

Jacek Deptuła pytał, czy wobec tego w Polsce powinna się rozpocząć już teraz dyskusja nad wejściem Polski do strefy euro?
– Tak – mówił poseł, ale w Polsce nie ma ku temu klimatu. Tymczasem skutki mogą być fatalne. Udawanie, że mamy w Europie silną pozycję i mówienie, że jakoś to będzie jest niebezpieczne, bo inne kraje nie będą się na Polskę oglądać, a jak potoczą się wydarzenia w państwach Unii – nie wie nikt.

nim

Cały wywiad w papierowym wydaniu „Gazety Pomorskiej” z 25 kwietnia 2017 r.